rijksmuseum, pełniące funkcję muzeum narodowego, w wolnym
tłumaczeniu oznacza muzeum królewskie, ponieważ jego kolekcja składa się w
głównej mierze ze zbiorów królewskich, przede wszystkim dynastii orańskiej. kiedy
w roku 1795 roku nadszedł zmierzch republiki zjednoczonych prowincji,
najwspanialsze dzieła ze zbiorów ówczesnego namiestnika państwa – wilhelma V orańskiego, zostały przez wojska francuskie odesłane do luwru, część dzieł
została oddana na licytację, natomiast reszta – około 200 obrazów - weszło w
skład nationale konst-gallerij, narodowej galerii sztuki powołanej 31 maja 1800
roku. galeria miała swoją siedzibę w letnim pałacu huis ten bosch, drewnianym
domu, znajdującym się w hadze i będącym obecnie jedną z trzech oficjalnych
rezydencji rodziny królewskiej.
Pieter Post, Huis ten Bosch, I poł. XVII w., Haga
wraz z przejęciem władzy we francji przez napoleona oraz
ustanowieniem przez niego w roku 1806 królestwa holandii, przeniesiono muzeum
do amsterdamu w roku 1808. obrazy należące do tego miasta, w tym straż nocna rembrandta, weszły w skład kolekcji. rok później muzeum zyskało swoją siedzibę
w ratuszu zaprojektowanym przez jacopa van campena, wówczas przemianowanego na
pałac królewski. budynek ten okazał się jednak za mały dla powiększających się
dzięki nowym zakupom zbiorów, jednak na zmiany trzeba było jeszcze poczekać,
gdyż rozwój muzeum został zatrzymany przez włączenie królestwa holandii do
francji. W 1813 roku holandia oswobodziła się spod panowania francuskiego, a
obejmujący władzę szósty książę orański, przyjmując imię wilhelma I, wydał
dekret decydujący o pozostawieniu muzeum w amsterdamie, nadając mu nazwę
rijksmuseum. kolekcja powiększyła się o dzieła zwrócone przez luwr oraz nowe
zakupy. cztery lata później, w 1817 roku muzeum zmieniło siedzibę na
trippenhuis , dom bogatej rodziny trippów i zagościło tam na kolejne 70 lat.
Jacop von Campen, Ratusz (obecnie Pałac Królewski), I poł. XVII w., Amsterdam
Justus Vingboons, Trippenhuis, II poł. XVII w., Amsterdam
wciąż powiększająca się kolekcja, ale także czynniki
techniczne, takie jak złe oświetlenie i ryzyko wybuchu spowodowane sąsiedztwem
magazynów ropy naftowej i ogrzewaniem wnętrz piecami, po raz kolejny
zadecydowały o zmianie siedziby muzeum. w roku 1863 rozpisano zatem konkurs na
projekt nowego muzeum. wzięło w nim udział aż 21 architektów, a mimo to żadna z
prac nie wydawała się komisji odpowiednia. dopiero w drugim konkursie,
rozpisanym w 1876, zadecydowano o zwycięstwie petrusa josephusa hubertusa
(pierre’a) cuypersa, który w poprzednim konkursie miał szanse na drugie
miejsce. w tym samym roku rozpoczęto prace budowlane, a 13 lipca 1885 roku
miała miejsce oficjalna inauguracja nowej siedziby muzeum.
budowla cuypersa reprezentuje architekturę historyczną, stanowi
bowiem kontaminację elementów nawiązujących do sztuki holenderskiej różnych
epok i czerpie z tradycji niderlandzkiej. bryła muzeum charakteryzuje się
lekkimi akcentami gotyckimi i renesansowymi oraz barwną, „ilustrowaną” elewacją
z czerwonych cegieł oraz mozaiki. ze względu na elementy nawiązujące do architektury
zamkowej, między innymi wieżyczki (we wschodniej wieży znajduje się najstarszy
mechanizm kurantowy w amsterdamie pochodzący z XVI wieku) i quions – rustykę na
narożnikach, budynek nawet na stronie muzeum nazywany się „baśniowym zamkiem”.
widać w gmachu także inspiracje budowlami francuskimi, chociażby ratuszem
paryskim, hotel de ville de paris.
Pierre Cuypers, Rijksmuseum, 1876 - 1885, Amsterdam
zarówno w środku budynku, jak i na zewnątrz znajdują się
wszelkie dekoracje nawiązujące do holenderskiej sztuki, autorami rzeźb są
zwycięzcy konkursu rozpisanego na dekoracje: b. van hove i j. f. vermeylen, natomiast
dekoracje terakotową jak i malowidła ścienne przypisuje się g. sturmowi; gmach
jest bogato ozdobiony dziełami kowalstwa artystycznego , w oknach ma ogromne witraże
o tematyce historycznej wykonane przez brytyjskiego artystę w. f. dixona.
W. F. Dixon, Witraże z Rijksmuseum, Amsterdam
choć budynek początkowo wzbudzał wiele sprzeciwów, był nawet
pogardliwie nazywany „pałacem biskupim” z uwagi na katolickie wyznanie
architekta, stanowi o dwóch ważnych tendencjach tych czasów. po pierwsze
rijksmuseum jest jednym z nielicznych, a także pierwszych w europie gmachów
wybudowanych specjalnie w celach muzealnych, wpisując się w XIX –wieczny nurt
otwierania kolekcji królewskich dla większej publiczności. fakt, że zalążkiem
zbiorów była kolekcja orańska, ale spora część dzieł została zakupiona dzięki
fundacji instytucji miejskich mówi też o charakterze społeczeństwa holenderskiego
– powstanie muzeum stanowiło odbicie obywatelskiej świadomości holendrów.
renowacja
budynek cuypersa wielokrotnie zmieniał swój wygląd. już w 1890
dobudowano do niego mniejszą część złożoną z fragmentów ruin innych budowli, co
tylko podkreśliło historyczny charakter całego założenia, potęgowanego przez
położenie budowli – gmach został wzniesiony między zabytkową częścią miasta a
nowymi budynkami XIX-wiecznymi. w XX wieku podjęto redekorację wnętrz,
opierającą się głównie na przemalowaniu ścian oraz dobudowaniu pięter. po II
wojnie światowej zaś powiększono kubaturę, zabudowując wewnętrzne podwórka. od
drugiej połowy wieku rozpoczęto okres renowacji, zakończonej w 1996 roku odbudową
południowego skrzydła muzeum, zwanego skrzydłem księcia filipa, który w trakcie
największej renowacji posłużył jako przestrzeń ekspozycyjna dla
najwspanialszych dzieł kolekcji.
owa renowacja, rozpoczęta w 2003 roku, trwała praktycznie do
kwietnia tego roku. podczas trwającego 10 lat remontu kosztującego 375 mln
euro, pod okiem hiszpańskich architektów antonio cruz i antonio ortiza starano
się przywrócić dawny, romantyczny blask budowli cuypersa. renowacji uległy
również wnętrza; zamalowane w pierwszej połowie XX wieku ornamenty ze ścian
zostały pokryte gwiazdami wymalowanymi przez brytyjskiego laureata nagrody
turnera, richarda wrighta. generalną aranżacją wnętrz zajął się jean-michel
wilmotte, który przeprowadzał podobne prace we wnętrzach paryskiego luwru. nowy
układ pomieszczeń umożliwił zmianę sposobu ekspozycji i pokazanie nowych dzieł,
które dotychczas zmuszone były spoczywać w magazynach. najważniejszą ambicją
placówki, wedle dyrektora muzeum wima pijbes jest jednak to, „by każde
holenderskie dziecko przed ukończeniem 12-13 roku życia zobaczyło słynną
straż nocną rembrandta”. nie ukrywajmy, że pomimo obecności w
galerii obrazów znakomitych malarzy holenderskich, fransa halsa, jana vermeera
czy jana steena, to dzieło rembrandta jest największą perełką rijksmuseum.
Zdjęcia wnętrz Rijksmuseum po renowacji 2003-2013, źródło: www.rijksmuseum.nl/