gotyk redukcyjny [gdzie? północne niemcy, polska, skandynawia]
- stosowanie głównie cegły, a nie kamienia do budowy
- rezygnacja z podstawowych elementów konstrukcyjnych
- przykłady odmiennych rozwiązań: zastosowanie długiego i wysokiego chóru, nieprzesklepiony korpus, koliste filary, służki zastąpione niewielkimi wspornikami na płaskich lizenach
Wrocław, kościół św. Elżbiety, chór, 1350
gotyk rayonnant (promienisty) [gdzie? francja]
- nazwa pochodzi od wypełnienia powierzchni budowli światłem
- zmiana proporcji - tendencja wertykalna (filar idzie od podłogi aż po sklepienie)
- pojawiają się prześwietlone triforia i w pełni przeszklone rozety (apside vitrée)
- ściany prawie w całości przeprute oknami, co daje efekt glass case
- dwa rodzaje: premier rayonnant (bliższy tradycyjnemu gotykowi, plastyczność i obłość form)
second rayonnant (formy ostrzejsze, wklęsłości)
Paryż, St Chapelle, 1241/1248
gotyk flamboyant (płomienisty) [gdzie? francja]
- drobiazgowość, nadmiar detali
- łuki w formie oślego grzbietu
- dominacja motywu rybiego pęcherza, podobnego językom ognia (stąd nazwa)
- dążenie do uproszczenia konstrukcji
Vendôme, katedra świętej Trójcy, XIV w.
gotyk parlerów [gdzie? południowe niemcy, czechy]
nazwa obejmuje architekturę kręgu parlerów, rodziny nie tyle wykwalifikowanych architektów, ale osób zarządzających budową, który odpowiedzialni są za strzechę budowlaną i kierowanie tzw. fabrica eclesiae (wiązało się to między innymi z zatrudnieniem robotników). zatem parler to magister operis całej budowli.
pierwszym udokumentowanym budowniczym w rodzie był henryk z kolonii, ojciec jana i piotra. podczas gdy ojciec odpowiedzialny jest za budowle w niemczech, jan pracuje głównie w bazylei, zaś najsłynniejszy przedstawiciel rodziny, piotr parler - w czechach.
pierwszym udokumentowanym budowniczym w rodzie był henryk z kolonii, ojciec jana i piotra. podczas gdy ojciec odpowiedzialny jest za budowle w niemczech, jan pracuje głównie w bazylei, zaś najsłynniejszy przedstawiciel rodziny, piotr parler - w czechach.
- monumentalizowanie bryły - wciąganie przypór do środka
- stosowanie filarów okrągłych
- występowanie zygzakowatego gzymsu
- przenikanie się form, np. pinakle przechodzą w żebra
- ulubiony detal dekoracyjny to bliźniacze rybie pęcherze oraz pęcherze "na zakładkę"
- chór otwarty do wnętrza przezroczem maswerkowym
- nowy typ sklepienia: sieciowe [przejęte prawdopodobnie z katedry w wells]
- nowe rodzaje dekoracji, np. jaskółcze gniazdo
Praga, katedra św. Wita, żebra przechodzące w pinakiel; zygzakowaty gzyms, 1356
Kolino, kościół św. Bartłomieja, okno z rybimi pęcherzami, rozeta z zakładkami, 1360-1378
deutsche sondergotik (gotyk specjalny) [gdzie? niemcy]
- usamodzielnienie detalu architektonicznego
- kontrast między prostotą i zwartością bryły od zewnątrz a plastycznością ukształtowania wnętrza
- sklepienie stanowi podstawowy element artystycznego ukształtowania budowli
- fasada chórowa - wystawne traktowanie elewacji chóru
- nowy typ sklepienia: maswerkowe
- nowy detal architektoniczny: astwerk [= ornament gałęziowy]
Norymberga, kościół św. Sebalda, chór, 1361 - 1379
Frankfurt nad Menem, kościół św. Bartłomieja, sklepienie maswerkowe
Ingelstadt, sklepienie kaplicy z motywem astwerku
NOWE RODZAJE SKLEPIEŃ - SKLEPIENIA FIGURALNE
dość szybko okazało się, że żebra nie mają w konstrukcji sklepień żadnego znaczenia. choć przypisywano im charakter nośny, nikt w średniowieczu nie udowodnił, że bez nich sklepienie potężnego kościoła zawaliłoby się. z czasem coraz śmielej zaczęto traktować figuracje żebrowe, a efekty są naprawdę doskonałe.
części żeber:
- żebra diagonalne - przebiegające po przekątnej z dwóch przeciwległych narożników
- żebra diagonalne - przebiegające po przekątnej z dwóch przeciwległych narożników
- tiercerony - skrajne żebra wybiegające z narożników
- lierne - krótkie żebra nieopierające się na ścianie
części żeber
crazy vault - pomysł angielski; fantazyjność i asymetria pozwalają na swobodne łączenie żeber z filarami
sklepienie gwiaździste - układ tierceronów i lierne przypomina kształtem gwiazdę
sklepienie parasolowe - żebra wychodzą wiązkami z jednej podpory tworząc strukturę parasola
sklepienie sieciowe - żebra diagonalne przecinają się tworząc sieć
sklepienie kryształowe - wysklepki uzyskane poprzez ustawianie cegieł kantami i dokładne tynkowanie tworzą załamania kryształowe, zanikają całkowicie żebra